donderdag 14 januari 2010

Uitgebreider onderzoek Q-koorts op verzoek van VVD


donderdag 14 januari 2010, door Janneke Snijder-Hazelhoff

VVD-Tweede Kamerlid Janneke Snijder-Hazelhoff is tevreden met de toezegging van minister Verburg van Landbouw dat het onderzoek naar de verspreiding van het Q-koortsvirus verder teruggaat in de tijd.


Het was de bedoeling dat het onderzoek terug zou gaan tot 2007. Dit is nu bijgesteld naar 2005.

Volgens Snijder-Hazelhoff is dit belangrijk omdat er hierdoor beter lessen te trekken zijn uit de verspreiding van het virus voor de toekomst. Snijder-Hazelhoff: "Ook in 2005 was het virus al aanwezig op boerderijen. In die tijd is de basis voor de huidige Q-koortsgolf gelegd. Om adequate lessen voor de toekomst te kunnen trekken, zullen we deze informatie ook nodig hebben."

Daarnaast is Snijder-Hazelhoff tevreden dat er nieuwe risico-analyses gemaakt worden over toekomstige gevaren van dit virus. "Ik voel me bijzonder ongemakkelijk bij het ruimen van dieren. Maar het wordt nog heel veel erger als achteraf blijkt dat het ruimen niet nodig was. Daarom heb ik de minister gevraagd om een nieuwe en uitgebreidere analyse. Ik ben heel blij dat de minister mijn initiatief heeft overgenomen. Laten we in ieder geval het maximale doen om aantal geruimde gezonde dieren te beperken", aldus Snijder-Hazelhoff.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten