woensdag 14 oktober 2009

CDA prestaties in het verleden bieden hopelijk geen garantie voor de toekomst

Dat staatssecretaris Albayrak het vreemdelingen- en asielbeleid bewust uit de hand laat lopen, is bekend. Maar wat te denken van het CDA dat elke keer in de media stoere uitspraken doet, maar in de kamer nooit thuis geeft om het beleid écht om te gooien.

Het CDA stemde tot nu toe tegen het ene concrete voorstel na het andere om het beleid aan te scherpen. “De VVD hoopt dat deze CDA prestaties geen garantie zijn voor de CDA prestaties in de toekomst”, aldus VVD Woordvoerder Paul de Krom.

Want een forse aanscherping van het beleid is nu broodnodig. Het aantal asielaanvragen en de instroom in de opvang is sinds het aantreden van dit kabinet zo goed als verdubbeld. Het aantal gezinsmigranten is in 2008 met 32% gestegen. De achterstanden bij de IND lopen op. En na jaren van daling stijgt de gemiddelde bezetting in de opvang weer. “Het roer moet drastisch om. Daarom zal ik binnenkort in de Kamer voorstellen indienen die helemaal in lijn zijn met de stoere uitspraken van het CDA in de media. Het is dan aan het CDA om te bewijzen dat ze nu wel bereid is om in de kamer te doen, wat ze in de media roept”, aldus De Krom vandaag in een overleg met de staatssecretaris.

De volledige spreektekst van Paul de Krom leest u hieronder


Laat ik beginnen de staatssecretaris te danken voor alle informatie. Een hoop papier, maar een omslag in het beleid is nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. Althans, niet voorzover het háár portefeuille betreft. Gezinsmigratie reken ik daar natuurlijk niet meer niet onder. Dat deel van haar portefeuille is immers overgeheveld naar de minister van integratie en gezinsmigratie. Die is getuige zijn recente brief aan de kamer - eindelijk - wél van plan iets aan dat probleem te doen. Gezinsmigratie en huwelijksmigranten laat ik daarom - in afwezigheid van minister Van der Laan - hier dan ook maar buiten beschouwing. Het lijkt erop dat het kabinet zich - weliswaar drie jaar te laat - heeft gerealiseerd dat het zo niet verder kan. Maar: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.


Iedere keer dat wij over het vreemdelingen- en asielbeleid spreken, wordt het nieuws slechter en slechter. Het aantal asielaanvragen en de instroom in de opvang is sinds het aantreden van dit kabinet zo goed als verdubbeld. Het aantal gezinsmigranten is in 2008 met 32% gestegen. De achterstanden bij de IND lopen op. En het lijkt er op dat na jaren van daling de gemiddelde bezetting in de opvang weer stijgt. Geen wonder. Want beginnend met het Generaal Pardon heeft dit kabinet de poorten wagenwijd opengezet. Importbruiden, economische vluchtelingen, illegalen en criminelen: iedereen een verblijfsvergunning... en wég zijn de 26.000 gezichten. Om de zoveel tijd krijgt de Kamer bericht dat er niet alleen meer migranten naar Nederland zijn gekomen. Maar ook dat het weer meer geld kost dan verwacht. Hoeveel mogen we van dit kabinet trouwens niet weten.

Intussen laat de staatssecretaris ons al bijna drie jaar in spanning. Nog steeds wijst zij naar de toekomstige kabinetsaanpak. Ik vind het dan ook niet gek dat het kabinet ervoor heeft gekozen om een andere bewindspersoon het voortouw te laten nemen bij de aanpak van de huwelijks- en gezinsmigratie. Ik applaudisseer de beslissing zelfs. Misschien dat er nu eindelijk verandering gaat komen in de niet aflatende stroom slechtnieuwsberichten.

Maar er gloort hoop. Het CDA, de partij die het generaal pardon mogelijk maakte, de partij van de stoere taal in de kranten maar óók de partij die in de kámer elk voorstel om het beleid aan te scherpen verwerpt, datzelfde CDA maakte zich recent druk om het probleem van de importbruiden. Recent, want vorig jaar verwierp het nog een VVD motie daartoe, nota bene gebaseerd op teksten uit het eigen CDA rapport "integratie op waarden geschat". Ik vind het altijd een prestatie om tegen je eigen teksten te stemmen. Maar goed. Datzelfde CDA schrijft nu een artikel in NRC met een stevig pleidooi om migranten minder makkelijk een uitkering te geven en de barrières voor importbruiden te verhogen. Muziek in de oren van de VVD. Maar hoe zit het met de PvdA? Kan de collega van de PvdA daarop reageren? En de staatssecretaris? Mijn fractie is zeer benieuwd. Ik kondig vast aan dat de VVD een VAO zal aanvragen om het CDA in de gelegenheid te stellen per motie alle in dat artikel vervatte voorstellen in een kamermeerderheid om te zetten. En dan maar hopen dat de CDA prestaties uit het verleden géén garantie zijn voor de toekomst! Misschien dat het CDA ook nog even kan reageren op de recente uitspraken van de heer Lubbers?

Mijn fractie heeft veel vragen over de stukken maar kortheidshalve beperk ik mij tot drie punten. Allereerst de uitvoering van de motie-Van der Camp. Met deze breed gesteunde motie gaf de Kamer het kabinet de opdracht te regelen dat kinderen die een ouder laten overkomen uit het buitenland, garant moeten staan voor de kosten die uit het verblijf van de ouder voortvloeien, in het bijzonder voor de kosten m.b.t. eventuele uitkeringen. Maar de staatssecretaris voert deze motie niet uit. Dat is voor de VVD niet acceptabel. Ik neem aan dat het CDA dat ook vindt. In het Modern Migratiebeleid wordt de garantverklaring helemaal los gelaten zodat de 'referent' alleen verantwoordelijk kan worden gehouden voor kosten in verband met de terugkeer van de ouder. Wat de VVD betreft moet de staatssecretaris de motie alsnog gewoon uitvoeren en het Modern Migratiebeleid daarop aanpassen. Graag een reactie.

Dan de heroverweging van de categoriale-asielstatus van personen uit Somalië en Centraal-Irak. De staatssecretaris heeft gezegd dat er teveel misbruik wordt gemaakt van het categoriale beschermingsbeleid m.b.t. Somalië om het beleid te handhaven. Zo konden bij 20% van de Somaliërs geen vingerafdrukken worden afgenomen! Waarom schaft u enerzijds het categoriaal beleid af, maar bent u niet bereid door te zetten en over te gaan tot individuele heroverweging? Wat is de reden voor dit klein Generaal Pardonnetje voor Somalische asielzoekers? Hoe weet u zeker dat iedereen die heeft gefraudeerd niet wordt beloond met een verblijfsvergunning?

Met betrekking tot Centraal-Irak, waarom heeft het merendeel van de dusver uitgevoerde heroverwegingen geleid tot de uitgifte van een nieuwe verblijfsvergunning? Toen deze vreemdelingen een verblijfsvergunning ontvingen onder het categoriale beschermingsbeleid was reeds geconstateerd dat zij niet in aanmerking kwamen voor bescherming op grond van categorie a of b. Hoe kan het dan nu zo zijn dat het merendeel van de heroverwegingen plotseling wel tot een vergunning op grond van categorie a of b leidt?

Tenslotte heb ik een aantal vragen over de Rapportage Vreemdelingenketen.

- De staatssecretaris geeft aan dat zij niet langer onderscheid kan maken tussen gezinshereniging en gezinsvorming. De VVD vindt dit niet acceptabel en wil desnoods dat de IND registratie wordt aangepast zodat dit onderscheid wel gemaakt kan worden. Graag een reactie.

- De staatssecretaris geeft aan dat er in het tweede kwartaal van dit jaar een acute vraag naar capaciteit bij de COA is ontstaan. Dit heeft geleid tot opvang in tenten. Is de staatssecretaris voornemens deze tenten aan het eind van het jaar weg te halen? Zullen er in het komende jaar meer tenten (moeten) worden geplaatst? En waar worden deze neergezet? Welke gemeenten kunnen zich volgend jaar op een nieuw opvangcentrum voor asielzoekers verheugen?

- Wat is de oorzaak van de drastische stijging in aantal beroepen m.b.t. Dublinclaimanten? Hoeveel Dublinclaimanten heeft de staatssecretaris in de eerste helft van 2009 overgeleverd aan de desbetreffende landen?


Bron: PauldeKrom.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten