De VVD wil een einde maken aan het idiote plan voor de kilometerheffing. Help ons daarbij door uw naam, woonplaats en e-mailadres achter te laten op www.kilometerheffingnoway.nl en een proteststicker te bestellen.
Van het idee om mensen meer te laten betalen voor het gebruik van de auto en minder voor het bezit ervan is een voorstel gemaakt dat onbetaalbaar en onuitvoerbaar is. Bijna alle Nederlanders gaan veel meer belasting betalen.
Bovendien wordt de privacy van de Nederlanders ernstig in gevaar gebracht.
De gemiddelde automobilist, die jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, gaat in het nieuwe systeem meer betalen. De hardwerkende Nederlander die in de spits naar zijn werk moet, zoals de onderwijzer, bouwvakker en winkelmedewerker, hééft geen alternatief om buiten de spits te reizen. Hij wordt nog zwaarder getroffen omdat hij een extra spitsheffing moet betalen. Dit kunnen wij toch niet laten gebeuren.
Bovendien wil de regering een nieuwe provinciale belasting invoeren omdat de provincies € 1,4 miljard (prijspeil 2009) aan opcenten (wegenbelasting) mislopen. Dit betekent dat er waarschijnlijk, naast de kilometerheffing, een ingezetenenbelasting komt voor alle Nederlanders, die gaat verschillen per provincie. Of je een auto hebt of niet, mensen moeten rekening houden met een nieuwe belasting die minstens € 80 a € 90 per persoon per jaar of ruim € 200 per huishouden per jaar zal bedragen.
De voorspelde kosten voor het systeem van de kilometerheffing gaan nog verder oplopen. Minister Eurlings heeft de kosten van de inbouw van de registratiekastjes en de vervanging van deze kastjes niet meegenomen in zijn berekeningen.
Het hele systeem staat garant voor een gigantische bureaucratische rompslomp.
Computersystemen gaan alle ritten van alle personenauto’s in Nederland bijhouden. De prijs wordt bepaald naar aanleiding van de locatie, tijd en de milieukenmerken van de auto. Dit moet leiden tot negen miljoen facturen per maand! Als 5% van de aanslagen tot een verzoek om specificatie of bezwaar leidt dan gaat het om 450.000 bezwaren per maand. Daarbij is het nog de vraag hoe het ministerie om zal gaan met wanbetalers en mensen waarvan het kastje niet functioneert of kapot gaat.
De invoeringskosten (zonder de miljoenen kastjes die in de auto’s komen) worden nu al berekend op € 4 miljard euro. Het gaat hier een schatting, wij verwachten dat de bedragen flink zullen oplopen.
Het project is niet operationeel, het bestaat nergens ter wereld in deze omvang, de techniek moet nog worden ontwikkeld. Na invoering van de kilometerheffing zal het volgens de regering minimaal € 800 miljoen per jaar kosten om dit systeem in de lucht te houden. De VVD verwacht dat de kosten verder zullen oplopen.
De VVD maakt zich bovendien zeer grote zorgen over de privacy. Iedere auto moet verplicht een kastje krijgen waarmee iedere rit wordt vastgelegd en bewaard. De informatie is nodig om te kunnen factureren en om als bewijs te dienen voor de factuurberekening. Deze bestanden, die waarschijnlijk bij bedrijven worden ondergebracht, zijn enorm privacygevoelig. De overheid heeft daarbij aangegeven dat zij ze kan en mag inzien als dat nodig mocht zijn.
De VVD is hier sterk op tegen! Het is niet juist om deze informatie vast te leggen. De wetgeving nu geeft geen ruimte voor het vastleggen van dit soort privacygevoelige gegevens van Nederlanders als zij niet worden verdacht van criminele handelingen. Door deze regelgeving wordt de automobilist vogelvrij verklaard.
De VVD is ook van mening dat het systeem oneerlijk is. Buitenlandse vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s hoeven geen kilometerheffing te betalen. De Europese VVD-fractie heeft dit al onder de aandacht gebracht van de Europese Commissie.
Er zijn nog veel andere praktische problemen bij de voorgestelde kilometerheffing. Als het kastje kapot gaat moet je kunnen aantonen dat dit niet bewust is gedaan, anders volgen hoge boetes en gevangenisstraffen. Bij een defect moet je het snel laten maken bij een erkend bedrijf, binnen een beperkte tijd. Hoe moet dat als je ook moet werken of als het in het weekend gebeurt?
De VVD wijst de voorgestelde kilometerheffing af. De VVD is van mening dat de overheid moet zorgen voor een goed wegennet en dus niet hardwerkende Nederlanders tegen betaling in de file moet laten staan. De lasten voor de automobilisten zijn de afgelopen jaren steeds weer verhoogd, door deze regering de afgelopen 3 jaar al meer dan € 1,5 miljard per jaar. Dat is meer dan € 150 per personenauto per jaar. Het kabinet vergeet dat 70% van de vervoersbewegingen in Nederland per auto plaatsvinden en dat veel mensen geen andere mogelijkheid hebben.
De wegen in Nederland zijn sterk verouderd en dringend aan uitbreiding toe. De VVD wil dat de regering de € 4 miljard die voor invoering van het rekeningrijden is bestemd, gebruikt voor het aanleggen en verbreden van wegen.
Ik wil die sticker!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten